Beginnen met buikspieren trainen

Wil jij beginnen met buikspieren trainen? Dan is het handig om alvast van tevoren te weten dat het doen van buikspieroefeningen niet het enige is dat je moet doen. Sterker nog: die buikspieren laten zich pas zien als je je op heel veel andere fronten ‘beweegt’.

Buikspieren zijn lastigste spieren

Ze worden wel eens de “lastigste spieren” genoemd. Dat komt vooral omdat buikspieren pas na een lange tijd van veel inspanning en frustratie zichtbaar worden. Wat overigens niet wegneemt dat buikspieren al aanwezig kunnen zijn nóg voor je echt aan buikspieroefeningen begint. Het kan namelijk zo zijn dat er een laagje vet over de buikspieren gegroeid is. Daardoor zijn de buikspieren niet meer te zien als de bekende (zes) blokjes. Er is eerst heel wat werk voor nodig om ze weer zichtbaar te maken.

Voeding

Laten we beginnen met het laagje vet over je buik. Ook dunne mensen kunnen een laagje vet hebben dat het zicht op hun sixpack ontneemt. Zij zullen echter minder veel tijd kwijt zijn aan het wegwerken van dat laagje en het zichtbaarder maken van hun buikspieren. Als je succesvol buikspieren trainen wil, moet je aan je voeding denken.

Alles valt en staat hier met voeding.

Door je voeding kun je een belangrijk verschil maken. Voeding moet je niet dikker maken. Dat betekent een dieet met weinig koolhydraten, veel eiwitten en voldoende onverzadigde vetten.

Wanneer je het echt serieus aan wil pakken, kun je het beste kiezen voor een koolhydraatarm dieet of een eiwitdieet. Ga in elk geval niet voor een van de vele crash diëten, want die zullen uiteindelijk niet zoveel voor je doen.

Buikspieren trainen voor beginners.

Beweging

Voeding gaat altijd samen met beweging. Anders gezegd, je kunt het verbranden van vet rond je buik versnellen door ook in beweging te komen. De vorm van beweging maakt op zich niet zoveel uit. Als je maar meer beweegt dan je voorheen gedaan hebt en ervoor zorgt dat je door te bewegen niet meer (ongezond) gaat eten.

Vormen van beweging die goed kunnen helpen bij het verbranden van vet zijn natuurlijk lopen (al dan niet hardlopen), fietsen, zwemmen en roeien. Deze sporten zorgen voor meer uithoudingsvermogen, maar leveren ook een betere conditie.

Het meest effectief zal krachtsport zijn. Bij krachtsport train je namelijk alle spiergroepen in je lichaam. Daardoor worden ze niet alleen steviger (en zichtbaarder), maar gaan ze ook meer energie kosten. Met andere woorden eten je spieren energie als opgeslagen vet op om zichzelf te herstellen en te laten groeien.

Een combinatie van kracht- met conditiesport is waarschijnlijk nog het allerbeste. Maar aan de andere kant natuurlijk ook (tijds)intensiever.

Buikspieroefeningen

En dan uiteraard ook buikspieroefeningen. Buikspieroefeningen zijn niet nodig om ze zichtbaar te maken, maar wel als je wil dat ze zich duidelijker af gaan tekenen. De blokjes die samen de sixpack vormen worden pas zichtbaar als je ze echt effectief traint. Daar zijn heel veel oefeningen voor te vinden. Op Dieetkompas staat een mooi overzicht van buikspieroefeningen speciaal voor beginners.

Conclusie

Beginnen met buikspieren trainen gaat eigenlijk maar minimaal om het doen van buikspieroefeningen. Die oefeningen zorgen er alleen maar voor dat je spieren sterker en steviger worden. Wil je ze ook zichtbaar maken (en houden)? Dan zal je meer moeten gaan doen, zoals gezonder gaan eten en meer gaan bewegen. Op die manier kun je zelf vormgeven aan de sixpack van je dromen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *