Wint een koolhydraatarm dieet het van een eiwitdieet?

De ervaringen met een koolhydraatarm dieet zijn zo goed, dat je je serieus af kan vragen of het koolhydraatarm dieet wellicht beter is dan het eiwitdieet. Maar om eerlijk te zijn zit er niet heel veel verschil in beide diëten.

Dus ergens kun je stellen dat het succes van beide diëten gelijk is. Hoe dat precies zit, leggen we graag aan je uit.

 

Koolhydraatarm dieet: definitie

Wat is een koolhydraatarm dieet? Een koolhydraatarm dieet gaat uit van de kracht van weinig koolhydraten in je voeding. Daarmee wordt NIET bedoeld dat je helemaal GEEN KOOLHYDRATEN meer moet eten. Het gaat er juist om dat je zelf een goede balans kunt vinden tussen de complexe en de enkelvoudige koolhydraten.

  • Complexe koolhydraten staan bekend als de “goede koolhydraten”. Het zijn koolhydraten die van nature in voeding zitten en die je energie leveren door de dag heen, zonder dat die energie als vetmassa wordt opgeslagen.
  • Enkelvoudige koolhydraten staan bekend als de “slechte koolhydraten”. Het zijn deze koolhydraten die aan voeding worden toegevoegd (vaak suikers) en die je weinig energie geven (op een kort piekmoment na) en vervolgens als lichaamsgewicht worden opgeslagen.

Een koolhydraatarm dieet gaat dus uit van recepten en gerechten die een minimale inname van enkelvoudige koolhydraten en een gezonde inname van complexe koolhydraten nastreven.

Koolhydraatarm dieet producten

Waarom is dit zo’n goed idee?

Simpel, omdat je er door alleen te eten en drinken al 2 kilo per week mee kan verliezen. 2 kilo gewicht verliezen door alleen anders te eten en te drinken! Dat is wat mensen in deze tijd willen. Ze hebben geen zin in ingewikkelde diëten waarbij je af moet wegen wat je mag eten, waarbij je punten moet tellen en per gerecht af moet vragen of je het wel of niet mag eten.

Mensen willen vandaag de dag bij de hand genomen worden en door een dieet heen gegidst worden.

Een koolhydraatarm dieet kan dat bieden. In principe heb je aan een goed receptenboek al genoeg! Kook en eet deze gerechten en de rest gebeurt vanzelf.

Doordat je veel minder schadelijke stoffen binnenkrijgt, zal je een stuk fitter worden en krijg je ook voldoende energie om te gaan bewegen. Nu moet je er nog niet aan denken, maar als je straks lekker aan een koolhydraatarm dieet zit, wil je ineens weer gaan sporten en bewegen waar je maar kan. Daardoor val je nóg meer af.

 

Een “easy” dieet

Het is dus duidelijk dat een koolhydraatarm dieet een makkelijk te volgen dieet is. Iedereen kan het volgen. En naast dat je erdoor kan afvallen, helpt het je ook gezondere keuzes te maken. Je wordt fitter, krijgt meer energie en zal veel gelukkiger in het leven staan.

Het mooie is dat je voor een koolhydraatarm dieet geen duur dieetboek aan hoeft te schaffen, een lidmaatschap moet nemen op een dieet of per sé producten van een bepaald dieetmerk moet kopen. Het volgen van een koolhydraatarm dieet weekschema of een dieetmenu is meer dan voldoende. Je kan al heel mooie plannen digitaal vinden en voor een beetje geld heb je ook een professioneel kookboek in handen. Eenmalige investering die je vele kilo’s zal schelen.

Koolhydraatarm dieet weekschema

Dit makkelijke dieet is dus erg geliefd onder afvallend Nederland en België. Maar hoe zit dat nu met het eiwitdieet?

 

Het eiwitdieet is nog altijd in

Het eiwitdieet doet nog altijd serieus mee. Waar je jarenlang eigenlijk vooral het eiwitdieet hoorde noemen, hoor je nu voornamelijk een koolhydraatarm dieet. Maar het eiwitdieet is niet uit de gratie en doet gewoon mee.

Er is namelijk heel veel overlap tussen een koolhydraatarm dieet en een eiwitdieet. Want waar je koolhydraten laat staan eet je meer eiwitten. De hoofdmaaltijden bestaan uit vlees, kip, vis en groenten en fruit. Je kan dit aanvullen met bepaalde soorten zuivel, noten en zaden. Precies zoals het bij een eiwitrijk dieet ook gaat.

Maar er is wel een verschuiving te zien en dat heeft waarschijnlijk te maken met het doel. Lange tijd was het doel van een eiwitdieet vooral afvallen, maar tegenwoordig is het ook een kwestie van spiermassa kweken. Eiwitten zorgen namelijk voor de aanmaak van spiermassa.

Eiwitdieet meer voor sporters

 

Dieet voor sporters

Wat dat betreft is het eiwitdieet vandaag de dag meer een dieet voor fanatieke sporters en bodybuilders, die graag spiermassa kweken. Zij sporten veel en gevarieerd en hebben daar een dieet op afgestemd. Dit dieet is vaak eiwitrijk en bevat veel vis en kip. Aangevuld met noten en zaden. Wie zich aan zo’n dieet zet, is vooral bezig met droogtrainen en het laten verdwijnen van vetmassa. Spiermassa wordt in grote hoeveelheden aangemaakt. Het doel van zo iemand is dus niet om lichter te worden, want spieren zijn zwaarder dan vet.

Een eiwitdieet heeft dus minder het doel van afvallen, zoals een koolhydraatarm dieet niet bedoeld is om spiermassa aan te maken.

 

Aan een koolhydraatarm dieet

Het koolhydraatarme dieet is erg geliefd onder mensen die snel willen afvallen en daar niet veel inspanning voor wensen te doen. In korte tijd een paar kilo verliezen is met een koolhydraatarm dieet weekschema dan ook een fluitje van een cent, zonder dat dit ongezond of onverantwoord zou zijn. Wie wil kan vandaag nog op zoek naar een goed recept en alvast zijn of haar eerste stappen zetten in een koolhydraatarm dieet. Waarschijnlijk zal jij er – net als de rest van Nederland en België – zeker geen spijt van krijgen dat je deze stap gezet hebt.

 

Hieronder alvast een lekker recept voor een koolhydraatarme cakerol. Ideaal als ontbijt. Voordeel is dat je er meerdere dagen van kan genieten!

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *