Wil jij afvallen? Herken dan jouw onbewuste levensstijl met deze 9 tips!

De belangrijkste oorzaak van waarom we te dik zijn is een onbewuste levensstijl. Bijna 90% van onze dagelijkse activiteiten gaan op de automatische piloot, het zijn gewoonten. Zo gaat het ook met eten. Het is een gewoonte geworden om elke dag om 15:00 een koekje bij de koffie te nemen, tijdens het avondeten voor een tweede keer opscheppen en ’s avonds voor de buis nog een bakje chips. Gewoontes kosten weinig moeite en veel mensen houden hier aan vast.

 

Veel mensen negeren het dikker worden. Het is confronterend. Maar het negeren is niet de juiste manier om hiermee om te gaan. Het is dus belangrijk om kritisch naar jezelf te zijn, bewust te worden van een onbewuste levensstijl en hier actie op te ondernemen. Gooi vandaag nog het roer om!

 

Met de volgende afvaltips die we samen met www.fitnessmagazine24.nl hebben samengesteld kun je een ongezonde levensstijl herkennen en bewustwording creëren.

 

  1. Teveel verzadigde vetten

Voedingsmiddelen met gezonde (onverzadigde) vetten bevatten tal van rijke en gezonde voedingsstoffen. Deze voedingsmiddelen zorgen er ook voor dat je eerder een vol gevoel hebt. Eet daarom gezonde vetten in plaats van ongezonde vetten. Voorbeelden van voedsel met gezonde (onverzadigde) vetten zijn zalm, noten en avocado. Ook verhogen onverzadigde vetten het goede cholesterol en verlagen het slechte cholesterol.

 

  1. Calorierijk voedsel

Als je calorierijk voedsel eet dan is de kans aannemelijk dat je teveel calorieën binnen zult krijgen op één dag. Denk hierbij aan een pizza, junkfood, patat, shoarma, milkshake etc. Vaak krijg je van deze voedingsmiddelen snel weer trek waardoor je weer gaat eten. Voeding met onverzadigde vetten zijn vaak uitzonderingen op de regel, dit omdat in vet 9 kcal per gram aanwezig is, maar onverzadigde vetten geen primaire boosdoeners zijn.

 

  1. Overmatig alcoholgebruik

Alcohol bevat zo’n 9 kcal per gram. Alcohol, voornamelijk met mate, kan best gezond zijn. Maar drink niet teveel alcohol als je op je gewicht wilt letten. Daarbij worden er aan alcoholische dranken ook  vaak suikers toegevoegd. In plaats van alcohol kun je beter een glas water drinken.

 

  1. Te weinig groenten

In groenten zitten relatief veel vezels en vocht. Verzadiging treedt hierdoor sneller op. Daarbij zitten groenten boordevol vitaminen en geef je je lichaam de voedingsstoffen die het nodig heeft. Dit zorgt er dan weer vol dat je helder blijft nadenken en dus meer gemotiveerd zal blijven om gezond te eten. Maak altijd gebruik van verse groenten en verse diepvriesgroenten. Groenten uit blik bevatten veelal suikers, dus probeer deze zoveel mogelijk te vermijden.

 

  1. Simpele koolhydraten

Simpele koolhydraten, ze worden ook wel ‘snelle of enkelvoudige koolhydraten’ genoemd, komen voor in bijvoorbeeld snoep, koek en in tarweproducten waaronder (wit)brood. Al deze producten bevatten veel simpele koolhydraten oftewel suikers. Probeer deze dus zoveel mogelijk te vermijden. Suikers worden snel als vet opgeslagen in het lichaam op het moment je deze niet verbruikt.

 

  1. Zwarte koffie? Of Cappuccino?

Een veel gehoord misverstand is dat koffie calorieën bevat. Maar dit is onwaar. Koffie bevat geen calorieën. Er is een maar; als je cappuccino of espresso drinkt, dan zitten daar wel calorieën in. Je zult dus sneller last krijgen van overgewicht als je 2 tot 5 koppen cappuccino op een dag drinkt. De Stap daarom over naar normale zwarte koffie.

 

  1. Ontbijten met suikers

Bij een gezond en stevig ontbijt horen eiwitten en  langzame koolhydraten met vezels. Havermout en gewone muesli zijn hier goede voorbeelden van. Deze vezelrijke producten zorgen langer een vol gevoel. We snappen dat uitsluitend havermout en yoghurt niet zo spannend smaken. Je kan hier bijvoorbeeld fruit aan toevoegen voor de smaak. Bijkomend voordeel: zo ben je ’s ochtends al voorzien van een handje vol vitaminen.

 

  1. Bewerkt voedsel eten

In bewerkt voedsel zit vaak nog maar 10% van de oorspronkelijke voedingswaarden. Daarbij bevat bewerkt voedsel veelal veel suikers. Bewerkt voedsel is voedsel dat van natuurlijke staat is veranderd. Dit gebeurt bijv. invriezen, inblikken, uitdrogen of aseptische bewerkingen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat voedsel verslavend is. Dit komt veelal door het het rijke vet en suiker ratio; hierdoor eet je snel teveel.

 

  1. Vruchtensap? Of een stuk fruit?

In fruitsap zitten meer suikers dan in een stuk fruit. In sinaasappelsap zit bijvoorbeeld tot wel 5x meer suikers dan wanneer je een sinaasappel zou eten. Daarbij zorgen de vezels die aanwezig zijn in fruit voor een verzadigd gevoel. In vruchtensappen zijn de vezels voor een groot gedeelte verloren gegaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *