Nummer 1 dieet: het eiwitdieet

Afslanken met het eiwitdieet wordt door de meeste Nederlanders gezien als dé manier van afvallen van dit moment. Het is voor Sweet Hippo’s zo duidelijk als wat: het eiwitdieet is een zeer effectief en gunstig dieet waarmee je in korte tijd heel veel vet kan verbranden, in gewicht kan dalen én gezonder kan gaan leven. We schreven al eerder over het eiwitdieet, maar willen dit keer stil staan bij de factoren die ervoor zorgen dat dit het nummer 1 dieet van Nederland is.

 

Lekker eten en toch afvallen

Zeg nou eerlijk… als je wil afvallen zie je vooral op tegen het idee dat je op een houtje moet gaan bijten en niks lekkers meer mag eten. Voor veel mensen is dat dan ook de reden dat ze niet aan een dieet beginnen of vroegtijds afhaken.

Die mensen moeten het eiwitdieet eens een kans geven. Want juist dit maakt het eiwitdieet zo populair. Er zijn een heleboel lekkere eiwitrijke recepten te vinden, die je helpen om af te vallen. Het kan dus echt: etend afvallen. Het eiwitdieet bewijst dit.

De meeste gerechten zijn op basis van vlees, zoals kip en kalkoen. Ook in vis zitten veel eiwitten en dus vind je zalm, tonijn en forel veelvuldig terug in recepten conform het eiwitdieet. Qua zuivel ga je wat gezonder aan de zuivel. Je doet dit nog maar met mate. Pasta, aardappelen en brood vind je minder snel terug. Van deze wordt keer op keer aangetoond dat ze boordevol koolhydraten zitten en daarmee dus niet passen binnen een eiwitdieet.

 

Koolhydraatwerend

Een eiwitdieet is koolhydraatwerend. Dat betekent dat koolhydraten weinig ruimte krijgen binnen het eiwitdieet. Met name de koolhydraten die schadelijk zijn voor je, worden niet genuttigd. Daar staat tegenover dat je een flinke hoeveelheid eiwitten eet (ter compensatie). Waar koolhydraten de neiging hebben om vet aan te maken, hebben eiwitten de neiging om spieren aan te maken. Nadeel voor mensen die de weegschaal intensief gebruiken: spiermassa is zwaarder dan vet! Je wordt dus zwaarder van eiwitten!

Maar een voordeel is dat spiermassa je helpt om af te vallen en vet te verbranden. Je wordt dus eerst zwaarder als teken dat de eiwitten hun werk doen en spiermassa wordt aangemaakt. Maar tegelijkertijd val je ook af in vetpercentage, omdat de spieren aan je vetvoorraad knabbelen.

Een koolhydraatarm dieet is niet voor niks een goede tweede op de Nederlandse diëtenlijst. Alleen is het eiwitdieet nét even iets effectiever.

 

Het eiwitdieet nummer 1 van NederlandBeweging is niet noodzakelijk bij het eiwitdieet

Als je niet zo van het bewegen en sporten bent, vind je het vast leuk om te horen dat beweging bij het eiwitdieet helemaal niet zo noodzakelijk is. Je kan ook prima afvallen zonder te bewegen. Je maakt immers spiermassa aan door eiwitten te eten.

Maar we willen wel benadrukken dat mensen die naast dat ze veel eiwitten eten, ook regelmatig sporten, veel sneller effect zullen zien. Ze maken nog meer spiermassa aan, omdat ze de spieren gericht helpen groter te worden. Daardoor verdwijnt vet op de plekken waar dit doorgaans vrij lastig is: de buik, de billen, de heupen.

Wil je dus alles uit je eiwitdieet halen? Ga dan ook naar de sportschool of bedenk een andere manier om sportend gewicht te verliezen. Heb je geen zin om te bewegen? Voel je dan niet schuldig, want dat is met het eiwitdieet nergens voor nodig.

 

Geen ingewikkelde toko’s en onvindbare ingrediënten

Het eiwitdieet is tegenwoordig heel erg toegankelijk. Waar je tot vijf jaar terug nog allerlei ingrediënten bij de Aziatische toko moest halen of via internet moest bestellen (omdat je er vaak ook nog nooit van gehoord had) kun je nu gewoon de supermarkt in. Hier zijn heel veel eiwitdieetvriendelijke ingrediënten te vinden. Ook de meeste recepten zijn gericht op jouw bezoekje aan de supermarkt.

Je hoeft dus niet ingewikkeld te doen en bang te zijn dat je op zoek moet naar ingrediënten die zich nergens laten vinden. Zoals al eerder in dit artikel zijn belangrijke ingrediënten vlees en vis, waardoor een gerecht al eenvoudig te bereiden is.

 

Sojaboon vol met eiwittenVegetariërs vallen nog sneller af

Weet je wat grappig is? Dat veel vegetariërs nog sneller afvallen met het eiwitdieet. En dat terwijl ze geen vlees en vis eten en dus de hoofdingrediënten van het eiwitdieet moeten laten staan. Hoe komt dat?

De reden is simpel. De meeste vegetariërs nuttigen wel vleesvervangers, zoals burgers op basis van groenten en noten. Deze vleesvervangers bestaan voor een groot deel uit soja. En laat soja nu net eens een zeer eiwitrijk product zijn! Je snapt dus dat het eten van vleesvervangers perfect past binnen het eiwitdieet en al op zich een reden is om af te vallen.

Niet gek dus dat vegetariërs massaal kiezen voor een eiwitdieet. Voor hen is dat immers een kleine stap!

Tip: Zoek gericht op vegetarische eiwitrijke recepten als je met het eiwitdieet wil afvallen als vegetariër. Anders loop je van het ene vleesgerecht tegen het andere op.

Bekijk ook dit filmpje:

 

Veel diëten kiezen het eiwitdieet als basis

Een ander groot voordeel aan het eiwitdieet – of liever: een bewijs dat het een zinvol dieet is – is dat veel grote voorbeelden nu ook de basis van het eiwitdieet als uitgangspunt nemen. Wat dacht je bijvoorbeeld van Weight Watchers? In haar nieuwste programma’s zijn verdacht veel punten vanuit het eiwitdieet terug te vinden!

Natuurlijk hebben we ook nog altijd het Dukan dieet en het Atkins-dieet, waarbij de koolhydraatarme gedachte leeft.

 

Afslanken voor het hele gezin

Wat mooi is aan het eiwitdieet, is dat je er niet heel veel anders voor hoeft te doen dan voor de rest van je gezin. Met veel diëten was het zo dat jij voor jezelf anders kookte, omdat niemand anders met het betreffende dieet afviel. Je kookte je een ongeluk.

Met een eiwitdieet hoeft dat niet meer. Je kan dat gewoon onderdeel laten zijn van de maaltijd. Iedereen kan ervan mee-eten, ook al is het niet direct de bedoeling om af te vallen. Het kan absoluut geen kwaad.

 

Je bent niet alleen

Een ander belangrijk voordeel, dat het eiwitdieet de nummer 1 maakt, is dat je lang niet meer de enige bent die met dit dieet af probeert te vallen. Vraag maar eens om je heen en zoek maar eens rond op internet: het staat er vol mee.

Mensen zijn verzot op het eiwitdieet en vallen liever af met het eiwitdieet dan met welk ander dieet dan ook. Je kan dus heel snel hulp vinden. Op internet zijn websites vol geschreven over het eiwitdieet, veel forums te vinden en ook op sociale media – waaronder Facebook – zijn groepen te vinden van mensen die allemaal hetzelfde doel hebben: afvallen met het eiwitdieet.

 

Conclusie

Het eiwitdieet is dieet nummer 1 van Nederland, omdat het vriendelijk in gebruik is en lekker eten niet uit de weg gaat. Het is gezond en helpt je opnieuw richting te geven aan je voedingspatroon. Veel vegetariërs zien het eiwitdieet helemaal zitten, omdat er veel eiwitten zitten in soja (en dus in hun vleesvervangers!). Kortom: ben jij er nog niet uit en wil je afvallen op een manier die snel, verantwoord en lekker is? Dan moet je echt eens naar het eiwitdieet kijken!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *