Koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet volgen? Maakt het minderen met koolhydraten echt zo’n verschil? Ja, het is aantoonbaar dat een koolhydraatarm dieet heel veel uit kan maken voor mensen die willen afvallen. En een groot voordeel van een koolhydraatarm dieet: het is gratis te volgen. Het enige wat je hoeft te doen is te minderen in koolhydraten.

Een koolhydraatarm dieet is een dieetvorm – of eigenlijk een voedingspatroon – dat het nuttigen van koolhydraten zoveel mogelijk probeert te beperken.

Koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet, wat houdt dat in?

Zo min mogelijk koolhydraten eten. Dat is het enige waar je je bij en koolhydraatarm dieet aan dient te houden. Koolhydraten zijn kunstmatige suikers die in heel veel gerechten en ingrediënten worden gebruikt om meer smaak te geven of om een product langer houdbaar te maken. Koolhydraten zijn geen element waar je lichaam heel veel van nodig heeft. Sterker nog: hoe meer er overblijft, hoe dikker je wordt.

Je zou kunnen stellen dat koolhydraten suikers zijn. Zodra deze suikers niet worden gebruikt door het lichaam, worden ze opgeslagen als vet. Dat betekent dat je dik wordt als je veel meer koolhydraten eet dan dat je verbruikt.

En bij veel mensen is dat aan de orde.

 

Gratis een koolhydraatarm dieet volgen

Het mag duidelijk zijn dat een koolhydraatarm dieet gratis te volgen is. Natuurlijk zijn er betaalde varianten, zoals het Atkins dieet, die gericht zijn op het bannen van koolhydraten. Maar daar betaal je veel geld voor, zonder dat dit nodig is. Door gewoon te leven volgens de regels die bij een koolhydraatarm dieet horen, kom je al heel ver.

Het is zeker mogelijk om, door direct met dit dieet te beginnen, per week 2 tot 4 kilo af te vallen. Zonder dat je daar veel meer voor hoeft te doen, zoals te sporten of meer te bewegen. Door gewoon koolhydraatarm te eten en op zoek te gaan naar koolhydraatarme recepten, kun jij dit dieet volgen.

 

Waar zitten veel koolhydraten in?

Het zal je verbazen waar veel koolhydraten in zitten. Want in veel producten die jij dagelijks op tafel zet, zitten koolhydraten. En dat in grote hoeveelheden. Denk bijvoorbeeld aan brood, gebak en pasta. Maar denk ook aan zoet broodbeleg, zoals chocoladepasta, jam of speculoos. Dit zijn allemaal producten die gebaseerd zijn op veel (kunstmatige) suikers. Ook wortels, aardappelen en knollen (bieten en dergelijken) zitten erg vol met koolhydraten. Verder zitten er veel koolhydraten in verwerkte vleeswaren, chips, zoutjes, sapjes en limonade, graanproducten (rijst, maïs, couscous), crackers, ijs, snoep en chocolade en in losse suiker en honing. Veel van deze producten worden door mensen dagelijks gebruikt, waarmee zij dagelijks een enorme hoeveelheid koolhydraten nuttigen.

 

Waar zitten weinig koolhydraten in?

Gelukkig is de lijst met koolhydraatarme voeding ook uitgebreid. Je vindt weinig koolhydraten in noten, pitten en zaden. Die worden dan ook veel in salades gebruikt om smaak te maken. Gevogelte, ei, vlees en vis zijn voorbeelden van koolhydraatarme producten zolang je ze puur eet en er geen sausjes overheen giet. Ook groenten en fruit zijn doorgaans koolhydraatarm, alleen kan het erg verschillen over welke soort je het hebt. Pas hier dus mee op. Avocado is bijvoorbeeld erg koolhydraatrijk, net als banaan. Natuurlijke oliën kunnen je helpen om te koken en zijn een goede vervanger voor bakboter. Ook kruiden en specerijen bevatten geen tot weinig koolhydraten en dienen als perfecte smaakmaker.

Volg deze ‘leefregels’ en ontdek zelf wat een koolhydraatarm dieet voor jou kan betekenen:

  • Bekijk wat je op een dag eet en tel het aantal koolhydraten. Vervang deze producten door koolhydraatarme producten.
  • Ga op zoek naar een aantal recepten zonder koolhydraten of met weinig koolhydraten. Zoek recepten uit die je makkelijk kan bereiden en lekker zijn.
  • Koop in de supermarkt de ingrediënten en zorg dat ze zo natuurlijk en laag in koolhydraten mogelijk zijn.

 

Onderzoek

Onlangs heeft een onderzoek plaatsgevonden tussen een groep van 200 mensen die een gewoon dieet volgden (zoals een Weight Watchers dieet of het Weight Care dieet, het Atkins of het Dukan dieet) en een groep van 150 mensen die gewoon koolhydraatarm gingen eten, en geen dieet volgden. De resultaten zijn verbluffend.

Onderzoek naar koolhydraatarm eten
De mensen die minderden met koolhydraten hadden na 10 weken geen overgewicht meer. Ze behaalden in twee en een halve maand hun streefgewicht. Mensen die een dieet volgden, bleven na een kilo of 6 steken en schommelden enorm. Dit herken je misschien van jezelf. Waarom lukt het maar niet om die laatste kilo’s te verbranden?

Het antwoord is simpel: omdat veel diëten je nog gewoon toestaan om koolhydraten te eten!

Voordelen van een koolhydraatarm dieet ten opzichte van een ander dieet:

  • Een koolhyraatarm dieet is helemaal gratis;
  • Je hebt zelf in de hand wat je eet, wanneer je dat eet en hoe je dat bereidt;
  • De enige voorwaarde is dat je weinig koolhydraten nuttigt en op zoek gaat naar alternatieven;
  • Een betaald dieet laat je schommelen met je gewicht en veel mensen raken zo gedemotiveerd en komen weer aan (wat in de grafiek duidelijk te zien is).

 

Afvallen met koolhydraatarme recepten

7x7 Afslank receptenboekAfvallen met koolhydraatarme recepten dus. Het internet staat er vol mee, maar daar willen we je voor waarschuwen. Het internet is geen heilig middel en er staan heel veel gerechten tussen die koolhydraatarm lijken, maar het niet zijn. Onbewust sluipen er – om smaak te maken – toch weer koolhydraten bij. Wil je helemaal op save spelen en goed gaan afvallen met een koolhydraatarme recepten? Dan kun je voor een klein bedrag het 7 X 7 Aslanken Receptenboek van Jasper Alblas in huis halen. Dit is een sterk boek met heerlijke recepten. Zo voorzie je in iedere dag een lekkere koolhydraatarme maaltijd, waar je je hand niet voor om hoeft te draaien en weet je 100% zeker dat je goed bezig bent.

Jasper Alblas is expert op het gebied van koolhydraten en het minderen ervan. Hij geeft je dan ook keihard de garantie dat je af zal gaan vallen met zijn recepten. Lukt dat niet? Dan mag je het hem laten weten en krijg je je geld terug.

2 thoughts on “Koolhydraatarm dieet

  1. Letten op koolhydraten was voor mij een eye opener. God, wat at ik er veel! Ook in tussendoortjes en snacks die zogenaamd gezond waren zitten barstensvol met die koolhydraten.
    Nu let ik er veel meer op en dat alleen al werkt voor mij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *