Groene smoothies

Groene smoothiesHet drinken van groene smoothies helpt je bij het afvallen. Daarnaast zijn groene smoothies ook nog eens erg gezond en lekker. Ze zitten vol met groenten en fruit, wat betekent dat je met een smoothie veel vitaminen, mineralen, ijzers en andere voedingsstoffen binnenkrijgt. Daardoor krijg je veel meer energie en dat merk je in je prestaties. Concentreren gaat een stuk beter, je voelt je fysiek ook lekkerder en je zal merken dat mensen aan je kunnen zien dat je er gezond en goed uit ziet. Zo’n compliment, wie wil dat nu niet?

Groene smoothies zijn er in vele soorten en maten. Je kunt eindeloos variëren met recepten. Dit artikel gaat over groene smoothies, de gezonde ingrediënten en hoe je ze kunt maken.

 

Waarin verschilt de groene smoothie van de ‘gewone’ smoothie?

De groene smoothie verschilt aanzienlijk van de gewone smoothie. De gewone smoothie is een drankje op basis van yoghurt en aangevuld met vruchte en siroop. De variaties zijn eindeloos, want er zijn ook smoothies met ijs of slagroom. Dat alles maakt de smoothie niet zo gezond als hij lijkt. Inderdaad, in een gewone smoothie zit veel fruit. Maar de gezonde werking van fruit valt in het niet bij de hoeveelheid zuivel en vetten die er gebruikt worden in smoothies. Yoghurt en volle melk maken de smoothie wellicht romiger van smaak, maar maken het ook dat het drankje vol met calorieën komt te zitten.

De groene smoothie heeft als basis geen melk of yoghurt, laat staan dat er ijs of andere zuivelproducten aan te pas komen. De basis van een groene smoothie is namelijk water. Ongeveer een derde van de smoothie bestaat uit water. Inderdaad, water is smaakloos. Maar water is ook calorieloos. De smaak maak je met fruit en groenten.

 

Groenten en fruit maken de smoothie gezond en lekker

Twee ons groenten per dag eten, dat is het credo van Voedingscentrum.nl. Het wordt aanbevolen om dagelijks ook twee stuks fruit te nuttigen. Die groente wordt vaak in een pan gekookt en vervolgens gegeten. Ergens is dat zonde, want op die manier worden belangrijke vitamines en mineralen veel te hoog gekookt en hebben ze veel minder effect. Veelgebruikte groenten bij smoothies zijn ook veel gezien tijdens het diner: spinazie, boerenkool, boontjes, broccoli, bloemkool en soms ook spruitjes.

Je kunt veel meer uit groenten halen door ze gewoon rauw te eten. Maar rauwe groente eten is natuurlijk niet zo lekker. Gelukkig is er ook nog fruit. Je kent vast de zoete smaak van diverse soorten fruit wel. Denk aan citroenen, die het geheel zuur maken, of aan sinaasappels en mandarijnen. Aardbeien en frambozen, druiven en bessen of kersen. Allemaal fruitsoorten die een heerlijke smaak kunnen toevoegen aan de smoothie.

Een derde van de groene smoothie bestaat dus uit water. Een derde is groente en een derde is fruit. Wanneer je het fruit weg zou laten en de groene smoothie alleen uit groenten zou laten bestaan, loop je het risico dat de smaak te bitter wordt. Groente is natuurlijk bitter van zichzelf. Door er fruit aan toe te voegen krijg je een heerlijke smaakmaker. En, zoals gezegd, je kan eindeloos variëren.

Groene smoothie

 

Voeg zaden, noten en andere krachtige ingrediënten toe aan de groene smoothie

Wil je nog meer uit je smoothie halen? Of wil je deze een aparte bite geven? Dan kun je er voor kiezen om noten en zaden aan de smoothie toe te voegen. Je kunt hier in principe allerlei noten en zaden voor gebruiken, van walnoten tot pinda’s tot chiazaad. Ook goji bessen worden veel gebruikt in smoothies, omdat ze boordevol energie zitten.

Je geeft op die manier nog meer energie mee aan je smoothie, wat je prestaties ten goede zal komen.

 

Hoe maak je een smoothie het beste?

70 Groene Smoothies van Marjolijn van der VeldenGroene smoothies zijn erg geliefd en populair omdat ze eenvoudig te maken zijn. Het enige wat je nodig hebt zijn de ingrediënten en een goede blender of mixer. Stop de ingrediënten in de mixer en maak de smoothie lekker glad. Wanneer de smoothie te stroperig is, kun je er nog wat water aan toevoegen.

Recepten voor groene smoothies vind je online. Je kunt ook zelf eindeloos variëren. Voor wie het wat serieuzer en professioneler aan wil pakken – en wie echt wil afvallen met smoothies – zijn er ook talloze boeken geschreven over groene smoothies. Het boek van Marjolijn van der Velde is een aanrader. In dit boek krijg je recepten aangereikt die je daadwerkelijk helpen om meer af te vallen met groene smoothies. De voordelen van het gebruik van een receptenboek zijn de volgende:

  • De recepten in dit boek zorgen ervoor dat je op een gezonde wijze groene smoothies maakt;
  • De recepten zorgen dat je gaat afvallen met groene smoothies;
  • Je vindt in deze boeken meet achtergrondinformatie over de groenten en fruitsoorten die in de smoothie worden gebruikt;
  • De ingrediënten zijn makkelijk te vinden en toe te passen;
  • Met dit boek kan iedereen een gezonde smoothie in elkaar zetten.

Probeer groene smoothies zelf

Ervaringen met groene smoothies

Marjolein heeft ervaringen met het gebruik van groene smoothies.

“In de tijd dat ik begon met afvallen kwam ik groene smoothies vaak tegen. Omdat het niet zo moeilijk was om ze zelf te maken en ik thuis al een blender had, ben ik op een dag begonnen. Ik mengde spinazie en sinaasappels door elkaar (want dat was het enige wat ik toen in huis had) en was gelijk verkocht. Het zijn heerlijke drankjes en ze gaven me destijds een vol gevoel, waardoor ik minder behoefte aan snack of zoete limonade had. Vandaag de dag mag ik nog altijd graag een groene smoothie bereiden. Mijn favoriete smoothies bevatten nog altijd spinazie, al vind ik broccoli ook lekker, en fruit als mandarijn, banaan, sinaasappel en perzik. Het liefst koop ik die groenten vers, maar ook uit blik is het nog prima te drinken.”

2 thoughts on “Groene smoothies

  1. Ik heb deze vraag ook gesteld bij het eiwitdieet, maar dubbel geschoten. Is je goed om groene smoothies te combineren met eiwitten en het eiwitdieet? Ik wil graag meer afvallen dan ik gedaaan heb met het eiwitten dieet en wil daar groene smoothies bij gaan drinken. Hoe kan ik dat doen? Of moet ik dan toch groene smoothies laten staan?

  2. Hallo Carla,
    Op zich is het prima om groene smoothies te drinken bij het eiwitdieet. Zorg er wel voor dat je het aantal koolhydraten zo laag mogelijk houdt. Water in plaats van yoghurt scheelt al heel veel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *