Gezonde tussendoortjes voor in de klas

De basisschool is een belangrijke plaats als het aankomt op gezonde en ongezonde eetgewoontes. De overheid wil dan ook dat basisscholen alles op alles zetten om hun leerlingen te leren op een gezonde wijze te gaan eten. Denk daarbij aan het nuttigen van een ontbijt en het nemen van gezonde tussendoortjes.

 

Huidige situatieTurkse pizza

Leerkrachten in het basisonderwijs (die Marjolein en ik allebei in onze vriendenkring hebben) merken het maar al te vaak op: kinderen halen de meest ongezonde tussendoortjes tevoorschijn tijdens het lunchen. Boterkoeken, Mars en Twix, zelfs complete saucijzenbroodjes (zijn die dingen koud echt te eten?!) en Turkse pizza’s komen tevoorschijn.

Gezonde tussendoortjesWaar is de tijd heen dat we nog tevreden waren met een appel en een pakje yoghurtdrink? Waar is de banaan heen? Of de appel? Waar zijn de (ook niet al te gezonde, maar toch betere) Liga-koeken? Die zijn, in het huidige onderwijs, ver te zoeken.

Als we vragen naar de redenen, komen leerkrachten met diverse antwoorden. Fruit is te duur voor ouders. Het kost teveel moeite. Er moeten meerdere lunchboxen gevuld worden. De restjes van gisteravond kunnen nog prima gebruikt worden.

Het mag duidelijk zijn: ouders van tegenwoordig weten niet hoe ongezond het is wat ze hun kinderen allemaal toestoppen onder het mom van gezonde tussendoortjes. Stukken fruit zijn inderdaad duur. Ga maar eens naar de supermarkt en ervaar zelf dat een pakje appels (waar er zes inzitten, omdat ze maar kort houdbaar zijn) een stuk duurder zijn dan tien stroopwafels. Niet gek dus dat ouders in deze tijden van crisis en bezuinigen, het geld niet gebruiken voor tussendoortjes.

 

Lespakketten in het onderwijs

De overheid maakt zich zorgen, want daar is de overheid voor. Er zijn tal van lespakketten ontwikkeld voor scholen om te leren beter te gaan eten. Al dan niet in samenwerking met het Voedingscentrum. Een voorbeeld van die lespakketten is de KlasseLunch in groep 7 en 8. Of Testlab in groep 5 en 6. Beide worden uitgebracht via de Stichting Ik Eet Het Beter. De kinderen worden wegwijs gemaakt in het samenstellen van een gezonde lunch (KlasseLunch) door middel van een interactief lesprogramma. Hier doen de bekende supermarktmanager van Albert Heijn (de heer Van Dalen) en andere bekende Nederlanders aan mee.

De gezonde lunch wordt door Albert Heijn gesponsord en kan met de klas worden genuttigd na het spelen van het spel KlasseLunch.

Ook worden ouders middels lesbrieven op de hoogte gesteld van deze gezonde lunch en kunnen ze hun kinderen helpen, wat in de praktijk helaas nauwelijks gebeurt.

 

Bewegingsonderwijs niet toereikend

“Dan moet er meer gym worden gegeven,” moet een wanhopige staatssecretaris Sander Dekker gedacht hebben. En zoals dat gaat met mensen die geen enkele ervaring hebben met lesgeven (maar wel doen alsof ze er alles van snappen) wordt er dan geopperd om de gymlessen verplicht te verhogen naar minimaal drie uur per dag. Dat dit niet passend is in het huidige lesprogramma schijnt de staatssecretaris niet te begrijpen.

Hoe je het ook wendt of keer, de bewegingslessen zijn ook niet genoeg, als je het de leerkrachten vraagt. Want kinderen die nauwelijks energie hebben, zitten toch liever langs de kant. Het gevolg is dat je klachten krijgt van kinderen, die allerlei kwaaltjes en pijnen ontwikkelen in de wandeling naar de gymzaal. En als ze dan toch het veld op worden gejaagd, komen ze nauwelijks in actie. Over de bok springen redden ze keer op keer niet, in het klimrek vallen ze continu en zichzelf ophijsen aan de touwen is helemaal een gruwel (want wie kan er zoveel gewicht houden?).

Voor leerkrachten een horrorscenario, want probeer die kinderen maar eens aan het gymen te krijgen. En als je ze dan aan het gymen hebt, staan om drie uur de boze vaders en moeders op de stoep, omdat de kinderen toch zo’n buikpijn hebben en persé mee moesten doen met gym.

En dan wil die malle Sander Dekker dat de gymles drie uur gaat duren!

Het mag duidelijk zijn: dat wordt hem niet. Wat dan wel?

 

Gezonde tussendoortjes

Voor de leerkrachten die zich geroepen voelen om iets te doen aan het eetgedrag van hun leerlingen (want leerkrachten hoeven allang geen les meer te geven, maar moeten vooral de falende opvoeding zien te redden), hebben wij een aantal gezonde tussendoortjes bedacht. Lekkere tussendoortjes die je als leerkracht samen met de kinderen kan bereiden. Leuk om tussendoor te doen, maar ook prima als traktatie bij het een of ander.

 

Tosti met ananasTosti met ananas

Een tosti met ham en kaas is niet bijzonder gezond, hoewel deze vaak wordt gemaakt als lunch. Kaas zit vol met koolhydraten en is erg vet. Vervang de kaas door een ananas en je bent een stuk gezonder bezig. Een heerlijke tosti, die ook zonder ham goed te eten is.

Nodig: bruin brood, blikje met ananasschijven, plakjes ham, een tosti-ijzer

 

Muffins met banaan en notenMuffin met bananen en noten

Bananen en noten zijn erg lekker in combinatie. Maak daar een muffin van en je snapt dat kinderen ervan zullen smullen. Maak muffins zoals je ze altijd maakt, maar doe er de banaan en noten doorheen. Giet ze uit en vul eventueel aan met extra eiwit, alvorens ze in de oven te bakken.

Nodig: bananen, noten, basis voor muffins, bakpapier en oven

 

Eierkoeken

Eierkoeken, zelf gemaakt

Eierkoeken maken deel uit van het Sonja Bakker dieet, omdat ze als tussendoortje erg verantwoord zouden zijn. Je kunt ze dan ook heel goed zelf maken met een standaardpak uit de supermarkt. In vrij korte tijd te maken.

Nodig: basispakket voor eierkoeken, bloem, eiwitten, eidooiers

 

Groentechips

BijnaGroentechips elk kind is gek op chips. En dat geldt voor volwassenen niet anders. Maar chips zijn van nature ongezond. Ze worden gemaakt van aardappels (heel veel koolhydraten) en ook nog eens in vet gebakken (nog meer koolhydraten en vet). Dat kan een stuk gezonder met groente als basis. Werkt hetzelfde, alleen snijd je dan de groente in schijfjes en bak je die in de oven af.

Nodig: courgette, wortel (peen), rauwe biet en koolraap

 

Gezond eten begint bij jezelf

Als je leerkracht bent of op een andere manier professioneel bezig bent met kinderen, kun je het verschil maken. Gezond eten begint bij jezelf, of je dit nu fysiek met de kinderen gaat doen of doet door het juiste voorbeeld te geven. Een leerkracht die preekt dat gezond eten goed is, maar in de pauze zelf wel een stroopwafel op eet, brengt zijn eigen woorden niet in de praktijk. Dan is het ook niet gek dat ouders vraagtekens plaatsen bij al die goedbedoelde programma’s van de overheid.

Maar één ding is zeker: gezond eten moet leuk zijn. Leuk om te maken en leuk om te eten. Dan zal het gaan werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *