Crash dieet

Crash dieet volgenCrash dieet doet meer kwaad dan goed. Toch kiezen jaarlijks tienduizenden Nederlanders voor een crash dieet om af te vallen. Waarom? Omdat ze denken dat ze daarmee snel gewicht kunnen verliezen. Dat is niet helemaal het geval, want in 99% van de gevallen zijn ze in korte tijd weer op hun oude gewicht (of erger). In dit artikel worden diverse crash diëten uitvoerig besproken. Maar we reiken je ook een alternatief aan: het eiwitdieet.

 

Waarom een crash dieet volgen?

Een crash dieet lijkt op het eerste gezicht alleen maar voordelen te bieden. Want met een crash dieet:

  • Kun je in korte tijd heel veel afvallen;
  • Eet en drink je nauwelijks, waardoor het gewicht afneemt;
  • Kun je in een week tijd weer op gewicht zijn.

Dat is allemaal heel erg fijn, want stel je hebt een reis naar Kos geboekt en wil jezelf van je beste kant laten zien? Dan is het lekker om weer in je bikini te passen zonder dat de vetrollen over je broeksband bollen. Maar het crash dieet heeft vaak maar een tijdelijk effect. Gevolgen op de langere termijn zijn allesbehalve voordelig, namelijk:

  • Binnen korte tijd kom je weer aan;
  • Je mist belangrijke voedingsstoffen en zit niet lekker in je vel;
  • Op den duur loont het crash dieet niet.

Dat heeft ermee te maken dat ieder crash dieet tot doel heeft om de hoeveelheid calorieën te beperken. In plaats van de dagelijkse 2.000 tot 2.500 die je nodig hebt, krijg je er bijvoorbeeld 1.000 of 1.500 binnen. Gevolg: heel snel afvallen. Maar gezond is het niet.

Snel afvallen niet altijd goed

Voorbeelden van crash diëten

Het is momenteel zo dat een crash dieet vooral zijn weg naar dieetzoekers vindt via het internet en sociale media. Diverse crash diëten hebben dan ook een naam gekregen en zijn razend populair (onder meer onder jongeren). Bijvoorbeeld deze diëten:

 

Het ziekenhuisdieet / Het 5 dagen dieet

Het ziekenhuisdieet wordt ook wel het 5 dagen dieet genoemd, omdat je gedurende 5 dagen af probeert te vallen. Je eet 5 dagen nauwelijks iets, hooguit sinaasappels en crackers. Je mag hier magere boter op smeren en onbeperkt water, thee en koffie drinken (maar geen suikers of melk). Mensen die dit dieet volgen vallen razendsnel af. Er zijn gevallen bekend van meisjes die in een week tijd 15 kilo af zijn gevallen door enkel en alleen dit dieet te volgen.

Maar toch is dit niet gezond. Waarom niet? Omdat je jezelf helemaal uithongert. Je mist essentiële vitamines, mineralen, voedingsstoffen en ijzers en je zal merken dat je slapper en moeier wordt naarmate de tijd vordert. Het dieet moet je ook na 5 dagen stoppen, omdat het niet uit te houden is.

Na die 5 dagen ben je op je streefgewicht, maar dat betekent niet dat je vet bent verloren. Ook je spiermassa en vocht zijn verdwenen en dat scheelt ook de nodige kilo’s. Al met al geen aanrader dus, dat ziekenhuisdieet.

 

Het yoghurt dieet

Een alternatief crash dieet is het yoghurt dieet. Het yoghurt dieet is een crash dieet omdat je heel weinig eet en daardoor veel afvalt. Je eet eigenlijk alleen maar yoghurt, drie keer per dag. Je mag variëren door de yoghurt te voorzien van fruit of noten en zaden. Maar daar blijft het bij. Erg voedzaam is het dus niet.

Net als bij het ziekenhuisdieet mis je belangrijke bouwstoffen.

Je lichaam zal duidelijk een signaal afgeven hier niet van gediend te zijn en het is dan ook niet gezond om dit dieet heel lang te volgen.

 

Het soepdieet

Een laatste crash dieet dat we hier bespreken (er zijn er veel meer!) is het soepdieet. In principe lijkt dit aardig op het yoghurt dieet, met het verschil dat je nu vooral soepen eet ter vervanging van de maaltijden. Magere (ongebonden) soepen die erg waterig zijn en weinig inhoud hebben. Je houdt je lichaam voor de gek door het gevoel te geven dat je soep hebt gegeten, maar eigenlijk eet je niet zoveel. De soepen bevatten hooguit wat mager vlees en groenten met weinig koolhydraten.

Op internet zijn heuse soepdieet schema’s te vinden die richting geven aan dit dieet. Die worden door velen gevolgd.

 

Gevolgen van een crash dieet

Met een crash dieet weinig etenHet positieve gevolg van een crash dieet is maar tijdelijk. Je bent misschien wat afgevallen, maar vaak ook ernstig verzwakt. Je zit niet lekker meer in je vel en bent hongerig en moe. Lekker om zo op vakantie te gaan? Het lijkt ons van niet.

Maar dat is nog niet alles. Omdat je met een crash dieet razendsnel bent afgevallen en weinig calorieën at, kom je heel snel weer aan. Want je gaat weer gewoon eten. Er is geen stabilisatiefactor, zoals bij andere diëten. Je gaat niet werken aan het probleem dat het overgewicht ooit heeft veroorzaakt. Een nabehandeling is er dus niet. Niet gek dat de meeste gebruikers van het crash dieet in heel korte tijd weer heel erg veel zijn aangekomen.

 

Alternatief voor het crash dieet

Is er een alternatief voor een crash dieet? Een dieet waarmee je wel snel af kan vallen (want snel afvallen is de reden dat mensen voor een crash dieet gaan), maar wat ook nog eens gezond is? Er is zeker een alternatief. Het duurt wellicht iets langer, maar je kunt al binnen 10 dagen effect zien. Het eiwitdieet van Vitadis is een prima dieet om op korte termijn en toch heel verantwoord af te vallen.

Kort gezegd ga je in een dag of tien naar je streefgewicht toewerken. Dat doe je niet door jezelf uit te hongeren, maar door koolhydraatarm en eiwitrijk te eten. Daardoor gaat gewicht verliezen vanzelf (je verliest daarbij geen spiermassa en ook geen vocht!). Na die tien dagen heb je je streefgewicht bereikt (voor de een is dat iets eerder, voor de ander iets later) en wordt er gewerkt aan het behouden van dit gewicht. Vitadis draagt zorg voor alles: de recepten, de ingrediënten, de tussendoortjes die je mag eten en real life coaching.

Omdat wij willen voorkomen dat mensen (en vooral jongeren) een crash dieet gaan volgen, bieden wij het Vitadis dieet hier tijdelijk met een fikse korting van 60% aan. Wil jij meer weten over het Vitadis dieet en wil jij snel afvallen, maar wel op een gezonde en verantwoorde manier? Klik dan op de button hieronder en ontdek het zelf.

Vitadis

One thought on “Crash dieet

  1. Wist je dat het Cambridge dieet ook gewoon een crash dieet is? Dus waarom zijn crash diëten slecht? Ja, ze vragen veel van je en je moet er inderdaad even tegenaan: maar dat is afvallen! Je bent te dik en je wil vet verliezen, dus daar moet je ook wat voor doen! Niets doen zal geen resultaat opleveren. Afvallen zonder te lijden ook niet. Dus al die mooie artikelen over makkelijk afvallen en snel afvallen slaan voor mij helemaal nergens op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *