Wil jij afvallen? Herken dan jouw onbewuste levensstijl met deze 9 tips!

De belangrijkste oorzaak van waarom we te dik zijn is een onbewuste levensstijl. Bijna 90% van onze dagelijkse activiteiten gaan op de automatische piloot, het zijn gewoonten. Zo gaat het ook met eten. Het is een gewoonte geworden om elke dag om 15:00 een koekje bij de koffie te nemen, tijdens het avondeten voor een tweede keer opscheppen en ’s avonds voor de buis nog een bakje chips. Gewoontes kosten weinig moeite en veel mensen houden hier aan vast.

 

Veel mensen negeren het dikker worden. Het is confronterend. Maar het negeren is niet de juiste manier om hiermee om te gaan. Het is dus belangrijk om kritisch naar jezelf te zijn, bewust te worden van een onbewuste levensstijl en hier actie op te ondernemen. Gooi vandaag nog het roer om!

 

Met de volgende afvaltips die we samen met www.fitnessmagazine24.nl hebben samengesteld kun je een ongezonde levensstijl herkennen en bewustwording creëren.

 

  1. Teveel verzadigde vetten

Voedingsmiddelen met gezonde (onverzadigde) vetten bevatten tal van rijke en gezonde voedingsstoffen. Deze voedingsmiddelen zorgen er ook voor dat je eerder een vol gevoel hebt. Eet daarom gezonde vetten in plaats van ongezonde vetten. Voorbeelden van voedsel met gezonde (onverzadigde) vetten zijn zalm, noten en avocado. Ook verhogen onverzadigde vetten het goede cholesterol en verlagen het slechte cholesterol.

 

  1. Calorierijk voedsel

Als je calorierijk voedsel eet dan is de kans aannemelijk dat je teveel calorieën binnen zult krijgen op één dag. Denk hierbij aan een pizza, junkfood, patat, shoarma, milkshake etc. Vaak krijg je van deze voedingsmiddelen snel weer trek waardoor je weer gaat eten. Voeding met onverzadigde vetten zijn vaak uitzonderingen op de regel, dit omdat in vet 9 kcal per gram aanwezig is, maar onverzadigde vetten geen primaire boosdoeners zijn.

 

  1. Overmatig alcoholgebruik

Alcohol bevat zo’n 9 kcal per gram. Alcohol, voornamelijk met mate, kan best gezond zijn. Maar drink niet teveel alcohol als je op je gewicht wilt letten. Daarbij worden er aan alcoholische dranken ook  vaak suikers toegevoegd. In plaats van alcohol kun je beter een glas water drinken.

 

  1. Te weinig groenten

In groenten zitten relatief veel vezels en vocht. Verzadiging treedt hierdoor sneller op. Daarbij zitten groenten boordevol vitaminen en geef je je lichaam de voedingsstoffen die het nodig heeft. Dit zorgt er dan weer vol dat je helder blijft nadenken en dus meer gemotiveerd zal blijven om gezond te eten. Maak altijd gebruik van verse groenten en verse diepvriesgroenten. Groenten uit blik bevatten veelal suikers, dus probeer deze zoveel mogelijk te vermijden.

 

  1. Simpele koolhydraten

Simpele koolhydraten, ze worden ook wel ‘snelle of enkelvoudige koolhydraten’ genoemd, komen voor in bijvoorbeeld snoep, koek en in tarweproducten waaronder (wit)brood. Al deze producten bevatten veel simpele koolhydraten oftewel suikers. Probeer deze dus zoveel mogelijk te vermijden. Suikers worden snel als vet opgeslagen in het lichaam op het moment je deze niet verbruikt.

 

  1. Zwarte koffie? Of Cappuccino?

Een veel gehoord misverstand is dat koffie calorieën bevat. Maar dit is onwaar. Koffie bevat geen calorieën. Er is een maar; als je cappuccino of espresso drinkt, dan zitten daar wel calorieën in. Je zult dus sneller last krijgen van overgewicht als je 2 tot 5 koppen cappuccino op een dag drinkt. De Stap daarom over naar normale zwarte koffie.

 

  1. Ontbijten met suikers

Bij een gezond en stevig ontbijt horen eiwitten en  langzame koolhydraten met vezels. Havermout en gewone muesli zijn hier goede voorbeelden van. Deze vezelrijke producten zorgen langer een vol gevoel. We snappen dat uitsluitend havermout en yoghurt niet zo spannend smaken. Je kan hier bijvoorbeeld fruit aan toevoegen voor de smaak. Bijkomend voordeel: zo ben je ’s ochtends al voorzien van een handje vol vitaminen.

 

  1. Bewerkt voedsel eten

In bewerkt voedsel zit vaak nog maar 10% van de oorspronkelijke voedingswaarden. Daarbij bevat bewerkt voedsel veelal veel suikers. Bewerkt voedsel is voedsel dat van natuurlijke staat is veranderd. Dit gebeurt bijv. invriezen, inblikken, uitdrogen of aseptische bewerkingen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat voedsel verslavend is. Dit komt veelal door het het rijke vet en suiker ratio; hierdoor eet je snel teveel.

 

  1. Vruchtensap? Of een stuk fruit?

In fruitsap zitten meer suikers dan in een stuk fruit. In sinaasappelsap zit bijvoorbeeld tot wel 5x meer suikers dan wanneer je een sinaasappel zou eten. Daarbij zorgen de vezels die aanwezig zijn in fruit voor een verzadigd gevoel. In vruchtensappen zijn de vezels voor een groot gedeelte verloren gegaan.

Nummer 1 dieet: het eiwitdieet

Afslanken met het eiwitdieet wordt door de meeste Nederlanders gezien als dé manier van afvallen van dit moment. Het is voor Sweet Hippo’s zo duidelijk als wat: het eiwitdieet is een zeer effectief en gunstig dieet waarmee je in korte tijd heel veel vet kan verbranden, in gewicht kan dalen én gezonder kan gaan leven. We schreven al eerder over het eiwitdieet, maar willen dit keer stil staan bij de factoren die ervoor zorgen dat dit het nummer 1 dieet van Nederland is.

 

Lekker eten en toch afvallen

Zeg nou eerlijk… als je wil afvallen zie je vooral op tegen het idee dat je op een houtje moet gaan bijten en niks lekkers meer mag eten. Voor veel mensen is dat dan ook de reden dat ze niet aan een dieet beginnen of vroegtijds afhaken.

Die mensen moeten het eiwitdieet eens een kans geven. Want juist dit maakt het eiwitdieet zo populair. Er zijn een heleboel lekkere eiwitrijke recepten te vinden, die je helpen om af te vallen. Het kan dus echt: etend afvallen. Het eiwitdieet bewijst dit.

De meeste gerechten zijn op basis van vlees, zoals kip en kalkoen. Ook in vis zitten veel eiwitten en dus vind je zalm, tonijn en forel veelvuldig terug in recepten conform het eiwitdieet. Qua zuivel ga je wat gezonder aan de zuivel. Je doet dit nog maar met mate. Pasta, aardappelen en brood vind je minder snel terug. Van deze wordt keer op keer aangetoond dat ze boordevol koolhydraten zitten en daarmee dus niet passen binnen een eiwitdieet.

 

Koolhydraatwerend

Een eiwitdieet is koolhydraatwerend. Dat betekent dat koolhydraten weinig ruimte krijgen binnen het eiwitdieet. Met name de koolhydraten die schadelijk zijn voor je, worden niet genuttigd. Daar staat tegenover dat je een flinke hoeveelheid eiwitten eet (ter compensatie). Waar koolhydraten de neiging hebben om vet aan te maken, hebben eiwitten de neiging om spieren aan te maken. Nadeel voor mensen die de weegschaal intensief gebruiken: spiermassa is zwaarder dan vet! Je wordt dus zwaarder van eiwitten!

Maar een voordeel is dat spiermassa je helpt om af te vallen en vet te verbranden. Je wordt dus eerst zwaarder als teken dat de eiwitten hun werk doen en spiermassa wordt aangemaakt. Maar tegelijkertijd val je ook af in vetpercentage, omdat de spieren aan je vetvoorraad knabbelen.

Een koolhydraatarm dieet is niet voor niks een goede tweede op de Nederlandse diëtenlijst. Alleen is het eiwitdieet nét even iets effectiever.

 

Het eiwitdieet nummer 1 van NederlandBeweging is niet noodzakelijk bij het eiwitdieet

Als je niet zo van het bewegen en sporten bent, vind je het vast leuk om te horen dat beweging bij het eiwitdieet helemaal niet zo noodzakelijk is. Je kan ook prima afvallen zonder te bewegen. Je maakt immers spiermassa aan door eiwitten te eten.

Maar we willen wel benadrukken dat mensen die naast dat ze veel eiwitten eten, ook regelmatig sporten, veel sneller effect zullen zien. Ze maken nog meer spiermassa aan, omdat ze de spieren gericht helpen groter te worden. Daardoor verdwijnt vet op de plekken waar dit doorgaans vrij lastig is: de buik, de billen, de heupen.

Wil je dus alles uit je eiwitdieet halen? Ga dan ook naar de sportschool of bedenk een andere manier om sportend gewicht te verliezen. Heb je geen zin om te bewegen? Voel je dan niet schuldig, want dat is met het eiwitdieet nergens voor nodig.

 

Geen ingewikkelde toko’s en onvindbare ingrediënten

Het eiwitdieet is tegenwoordig heel erg toegankelijk. Waar je tot vijf jaar terug nog allerlei ingrediënten bij de Aziatische toko moest halen of via internet moest bestellen (omdat je er vaak ook nog nooit van gehoord had) kun je nu gewoon de supermarkt in. Hier zijn heel veel eiwitdieetvriendelijke ingrediënten te vinden. Ook de meeste recepten zijn gericht op jouw bezoekje aan de supermarkt.

Je hoeft dus niet ingewikkeld te doen en bang te zijn dat je op zoek moet naar ingrediënten die zich nergens laten vinden. Zoals al eerder in dit artikel zijn belangrijke ingrediënten vlees en vis, waardoor een gerecht al eenvoudig te bereiden is.

 

Sojaboon vol met eiwittenVegetariërs vallen nog sneller af

Weet je wat grappig is? Dat veel vegetariërs nog sneller afvallen met het eiwitdieet. En dat terwijl ze geen vlees en vis eten en dus de hoofdingrediënten van het eiwitdieet moeten laten staan. Hoe komt dat?

De reden is simpel. De meeste vegetariërs nuttigen wel vleesvervangers, zoals burgers op basis van groenten en noten. Deze vleesvervangers bestaan voor een groot deel uit soja. En laat soja nu net eens een zeer eiwitrijk product zijn! Je snapt dus dat het eten van vleesvervangers perfect past binnen het eiwitdieet en al op zich een reden is om af te vallen.

Niet gek dus dat vegetariërs massaal kiezen voor een eiwitdieet. Voor hen is dat immers een kleine stap!

Tip: Zoek gericht op vegetarische eiwitrijke recepten als je met het eiwitdieet wil afvallen als vegetariër. Anders loop je van het ene vleesgerecht tegen het andere op.

Bekijk ook dit filmpje:

 

Veel diëten kiezen het eiwitdieet als basis

Een ander groot voordeel aan het eiwitdieet – of liever: een bewijs dat het een zinvol dieet is – is dat veel grote voorbeelden nu ook de basis van het eiwitdieet als uitgangspunt nemen. Wat dacht je bijvoorbeeld van Weight Watchers? In haar nieuwste programma’s zijn verdacht veel punten vanuit het eiwitdieet terug te vinden!

Natuurlijk hebben we ook nog altijd het Dukan dieet en het Atkins-dieet, waarbij de koolhydraatarme gedachte leeft.

 

Afslanken voor het hele gezin

Wat mooi is aan het eiwitdieet, is dat je er niet heel veel anders voor hoeft te doen dan voor de rest van je gezin. Met veel diëten was het zo dat jij voor jezelf anders kookte, omdat niemand anders met het betreffende dieet afviel. Je kookte je een ongeluk.

Met een eiwitdieet hoeft dat niet meer. Je kan dat gewoon onderdeel laten zijn van de maaltijd. Iedereen kan ervan mee-eten, ook al is het niet direct de bedoeling om af te vallen. Het kan absoluut geen kwaad.

 

Je bent niet alleen

Een ander belangrijk voordeel, dat het eiwitdieet de nummer 1 maakt, is dat je lang niet meer de enige bent die met dit dieet af probeert te vallen. Vraag maar eens om je heen en zoek maar eens rond op internet: het staat er vol mee.

Mensen zijn verzot op het eiwitdieet en vallen liever af met het eiwitdieet dan met welk ander dieet dan ook. Je kan dus heel snel hulp vinden. Op internet zijn websites vol geschreven over het eiwitdieet, veel forums te vinden en ook op sociale media – waaronder Facebook – zijn groepen te vinden van mensen die allemaal hetzelfde doel hebben: afvallen met het eiwitdieet.

 

Conclusie

Het eiwitdieet is dieet nummer 1 van Nederland, omdat het vriendelijk in gebruik is en lekker eten niet uit de weg gaat. Het is gezond en helpt je opnieuw richting te geven aan je voedingspatroon. Veel vegetariërs zien het eiwitdieet helemaal zitten, omdat er veel eiwitten zitten in soja (en dus in hun vleesvervangers!). Kortom: ben jij er nog niet uit en wil je afvallen op een manier die snel, verantwoord en lekker is? Dan moet je echt eens naar het eiwitdieet kijken!

 

Gezonde tussendoortjes voor in de klas

Gezonde tussendoortjes voor in de klas

De basisschool is een belangrijke plaats als het aankomt op gezonde en ongezonde eetgewoontes. De overheid wil dan ook dat basisscholen alles op alles zetten om hun leerlingen te leren op een gezonde wijze te gaan eten. Denk daarbij aan het nuttigen van een ontbijt en het nemen van gezonde tussendoortjes.

 

Huidige situatieTurkse pizza

Leerkrachten in het basisonderwijs (die Marjolein en ik allebei in onze vriendenkring hebben) merken het maar al te vaak op: kinderen halen de meest ongezonde tussendoortjes tevoorschijn tijdens het lunchen. Boterkoeken, Mars en Twix, zelfs complete saucijzenbroodjes (zijn die dingen koud echt te eten?!) en Turkse pizza’s komen tevoorschijn.

Gezonde tussendoortjesWaar is de tijd heen dat we nog tevreden waren met een appel en een pakje yoghurtdrink? Waar is de banaan heen? Of de appel? Waar zijn de (ook niet al te gezonde, maar toch betere) Liga-koeken? Die zijn, in het huidige onderwijs, ver te zoeken.

Als we vragen naar de redenen, komen leerkrachten met diverse antwoorden. Fruit is te duur voor ouders. Het kost teveel moeite. Er moeten meerdere lunchboxen gevuld worden. De restjes van gisteravond kunnen nog prima gebruikt worden.

Het mag duidelijk zijn: ouders van tegenwoordig weten niet hoe ongezond het is wat ze hun kinderen allemaal toestoppen onder het mom van gezonde tussendoortjes. Stukken fruit zijn inderdaad duur. Ga maar eens naar de supermarkt en ervaar zelf dat een pakje appels (waar er zes inzitten, omdat ze maar kort houdbaar zijn) een stuk duurder zijn dan tien stroopwafels. Niet gek dus dat ouders in deze tijden van crisis en bezuinigen, het geld niet gebruiken voor tussendoortjes.

 

Lespakketten in het onderwijs

De overheid maakt zich zorgen, want daar is de overheid voor. Er zijn tal van lespakketten ontwikkeld voor scholen om te leren beter te gaan eten. Al dan niet in samenwerking met het Voedingscentrum. Een voorbeeld van die lespakketten is de KlasseLunch in groep 7 en 8. Of Testlab in groep 5 en 6. Beide worden uitgebracht via de Stichting Ik Eet Het Beter. De kinderen worden wegwijs gemaakt in het samenstellen van een gezonde lunch (KlasseLunch) door middel van een interactief lesprogramma. Hier doen de bekende supermarktmanager van Albert Heijn (de heer Van Dalen) en andere bekende Nederlanders aan mee.

De gezonde lunch wordt door Albert Heijn gesponsord en kan met de klas worden genuttigd na het spelen van het spel KlasseLunch.

Ook worden ouders middels lesbrieven op de hoogte gesteld van deze gezonde lunch en kunnen ze hun kinderen helpen, wat in de praktijk helaas nauwelijks gebeurt.

 

Bewegingsonderwijs niet toereikend

“Dan moet er meer gym worden gegeven,” moet een wanhopige staatssecretaris Sander Dekker gedacht hebben. En zoals dat gaat met mensen die geen enkele ervaring hebben met lesgeven (maar wel doen alsof ze er alles van snappen) wordt er dan geopperd om de gymlessen verplicht te verhogen naar minimaal drie uur per dag. Dat dit niet passend is in het huidige lesprogramma schijnt de staatssecretaris niet te begrijpen.

Hoe je het ook wendt of keer, de bewegingslessen zijn ook niet genoeg, als je het de leerkrachten vraagt. Want kinderen die nauwelijks energie hebben, zitten toch liever langs de kant. Het gevolg is dat je klachten krijgt van kinderen, die allerlei kwaaltjes en pijnen ontwikkelen in de wandeling naar de gymzaal. En als ze dan toch het veld op worden gejaagd, komen ze nauwelijks in actie. Over de bok springen redden ze keer op keer niet, in het klimrek vallen ze continu en zichzelf ophijsen aan de touwen is helemaal een gruwel (want wie kan er zoveel gewicht houden?).

Voor leerkrachten een horrorscenario, want probeer die kinderen maar eens aan het gymen te krijgen. En als je ze dan aan het gymen hebt, staan om drie uur de boze vaders en moeders op de stoep, omdat de kinderen toch zo’n buikpijn hebben en persé mee moesten doen met gym.

En dan wil die malle Sander Dekker dat de gymles drie uur gaat duren!

Het mag duidelijk zijn: dat wordt hem niet. Wat dan wel?

 

Gezonde tussendoortjes

Voor de leerkrachten die zich geroepen voelen om iets te doen aan het eetgedrag van hun leerlingen (want leerkrachten hoeven allang geen les meer te geven, maar moeten vooral de falende opvoeding zien te redden), hebben wij een aantal gezonde tussendoortjes bedacht. Lekkere tussendoortjes die je als leerkracht samen met de kinderen kan bereiden. Leuk om tussendoor te doen, maar ook prima als traktatie bij het een of ander.

 

Tosti met ananasTosti met ananas

Een tosti met ham en kaas is niet bijzonder gezond, hoewel deze vaak wordt gemaakt als lunch. Kaas zit vol met koolhydraten en is erg vet. Vervang de kaas door een ananas en je bent een stuk gezonder bezig. Een heerlijke tosti, die ook zonder ham goed te eten is.

Nodig: bruin brood, blikje met ananasschijven, plakjes ham, een tosti-ijzer

 

Muffins met banaan en notenMuffin met bananen en noten

Bananen en noten zijn erg lekker in combinatie. Maak daar een muffin van en je snapt dat kinderen ervan zullen smullen. Maak muffins zoals je ze altijd maakt, maar doe er de banaan en noten doorheen. Giet ze uit en vul eventueel aan met extra eiwit, alvorens ze in de oven te bakken.

Nodig: bananen, noten, basis voor muffins, bakpapier en oven

 

Eierkoeken

Eierkoeken, zelf gemaakt

Eierkoeken maken deel uit van het Sonja Bakker dieet, omdat ze als tussendoortje erg verantwoord zouden zijn. Je kunt ze dan ook heel goed zelf maken met een standaardpak uit de supermarkt. In vrij korte tijd te maken.

Nodig: basispakket voor eierkoeken, bloem, eiwitten, eidooiers

 

Groentechips

BijnaGroentechips elk kind is gek op chips. En dat geldt voor volwassenen niet anders. Maar chips zijn van nature ongezond. Ze worden gemaakt van aardappels (heel veel koolhydraten) en ook nog eens in vet gebakken (nog meer koolhydraten en vet). Dat kan een stuk gezonder met groente als basis. Werkt hetzelfde, alleen snijd je dan de groente in schijfjes en bak je die in de oven af.

Nodig: courgette, wortel (peen), rauwe biet en koolraap

 

Gezond eten begint bij jezelf

Als je leerkracht bent of op een andere manier professioneel bezig bent met kinderen, kun je het verschil maken. Gezond eten begint bij jezelf, of je dit nu fysiek met de kinderen gaat doen of doet door het juiste voorbeeld te geven. Een leerkracht die preekt dat gezond eten goed is, maar in de pauze zelf wel een stroopwafel op eet, brengt zijn eigen woorden niet in de praktijk. Dan is het ook niet gek dat ouders vraagtekens plaatsen bij al die goedbedoelde programma’s van de overheid.

Maar één ding is zeker: gezond eten moet leuk zijn. Leuk om te maken en leuk om te eten. Dan zal het gaan werken.