Wint een koolhydraatarm dieet het van een eiwitdieet?

De ervaringen met een koolhydraatarm dieet zijn zo goed, dat je je serieus af kan vragen of het koolhydraatarm dieet wellicht beter is dan het eiwitdieet. Maar om eerlijk te zijn zit er niet heel veel verschil in beide diëten.

Dus ergens kun je stellen dat het succes van beide diëten gelijk is. Hoe dat precies zit, leggen we graag aan je uit.

 

Koolhydraatarm dieet: definitie

Wat is een koolhydraatarm dieet? Een koolhydraatarm dieet gaat uit van de kracht van weinig koolhydraten in je voeding. Daarmee wordt NIET bedoeld dat je helemaal GEEN KOOLHYDRATEN meer moet eten. Het gaat er juist om dat je zelf een goede balans kunt vinden tussen de complexe en de enkelvoudige koolhydraten.

  • Complexe koolhydraten staan bekend als de “goede koolhydraten”. Het zijn koolhydraten die van nature in voeding zitten en die je energie leveren door de dag heen, zonder dat die energie als vetmassa wordt opgeslagen.
  • Enkelvoudige koolhydraten staan bekend als de “slechte koolhydraten”. Het zijn deze koolhydraten die aan voeding worden toegevoegd (vaak suikers) en die je weinig energie geven (op een kort piekmoment na) en vervolgens als lichaamsgewicht worden opgeslagen.

Een koolhydraatarm dieet gaat dus uit van recepten en gerechten die een minimale inname van enkelvoudige koolhydraten en een gezonde inname van complexe koolhydraten nastreven.

Koolhydraatarm dieet producten

Waarom is dit zo’n goed idee?

Simpel, omdat je er door alleen te eten en drinken al 2 kilo per week mee kan verliezen. 2 kilo gewicht verliezen door alleen anders te eten en te drinken! Dat is wat mensen in deze tijd willen. Ze hebben geen zin in ingewikkelde diëten waarbij je af moet wegen wat je mag eten, waarbij je punten moet tellen en per gerecht af moet vragen of je het wel of niet mag eten.

Mensen willen vandaag de dag bij de hand genomen worden en door een dieet heen gegidst worden.

Een koolhydraatarm dieet kan dat bieden. In principe heb je aan een goed receptenboek al genoeg! Kook en eet deze gerechten en de rest gebeurt vanzelf.

Doordat je veel minder schadelijke stoffen binnenkrijgt, zal je een stuk fitter worden en krijg je ook voldoende energie om te gaan bewegen. Nu moet je er nog niet aan denken, maar als je straks lekker aan een koolhydraatarm dieet zit, wil je ineens weer gaan sporten en bewegen waar je maar kan. Daardoor val je nóg meer af.

 

Een “easy” dieet

Het is dus duidelijk dat een koolhydraatarm dieet een makkelijk te volgen dieet is. Iedereen kan het volgen. En naast dat je erdoor kan afvallen, helpt het je ook gezondere keuzes te maken. Je wordt fitter, krijgt meer energie en zal veel gelukkiger in het leven staan.

Het mooie is dat je voor een koolhydraatarm dieet geen duur dieetboek aan hoeft te schaffen, een lidmaatschap moet nemen op een dieet of per sé producten van een bepaald dieetmerk moet kopen. Het volgen van een koolhydraatarm dieet weekschema of een dieetmenu is meer dan voldoende. Je kan al heel mooie plannen digitaal vinden en voor een beetje geld heb je ook een professioneel kookboek in handen. Eenmalige investering die je vele kilo’s zal schelen.

Koolhydraatarm dieet weekschema

Dit makkelijke dieet is dus erg geliefd onder afvallend Nederland en België. Maar hoe zit dat nu met het eiwitdieet?

 

Het eiwitdieet is nog altijd in

Het eiwitdieet doet nog altijd serieus mee. Waar je jarenlang eigenlijk vooral het eiwitdieet hoorde noemen, hoor je nu voornamelijk een koolhydraatarm dieet. Maar het eiwitdieet is niet uit de gratie en doet gewoon mee.

Er is namelijk heel veel overlap tussen een koolhydraatarm dieet en een eiwitdieet. Want waar je koolhydraten laat staan eet je meer eiwitten. De hoofdmaaltijden bestaan uit vlees, kip, vis en groenten en fruit. Je kan dit aanvullen met bepaalde soorten zuivel, noten en zaden. Precies zoals het bij een eiwitrijk dieet ook gaat.

Maar er is wel een verschuiving te zien en dat heeft waarschijnlijk te maken met het doel. Lange tijd was het doel van een eiwitdieet vooral afvallen, maar tegenwoordig is het ook een kwestie van spiermassa kweken. Eiwitten zorgen namelijk voor de aanmaak van spiermassa.

Eiwitdieet meer voor sporters

 

Dieet voor sporters

Wat dat betreft is het eiwitdieet vandaag de dag meer een dieet voor fanatieke sporters en bodybuilders, die graag spiermassa kweken. Zij sporten veel en gevarieerd en hebben daar een dieet op afgestemd. Dit dieet is vaak eiwitrijk en bevat veel vis en kip. Aangevuld met noten en zaden. Wie zich aan zo’n dieet zet, is vooral bezig met droogtrainen en het laten verdwijnen van vetmassa. Spiermassa wordt in grote hoeveelheden aangemaakt. Het doel van zo iemand is dus niet om lichter te worden, want spieren zijn zwaarder dan vet.

Een eiwitdieet heeft dus minder het doel van afvallen, zoals een koolhydraatarm dieet niet bedoeld is om spiermassa aan te maken.

 

Aan een koolhydraatarm dieet

Het koolhydraatarme dieet is erg geliefd onder mensen die snel willen afvallen en daar niet veel inspanning voor wensen te doen. In korte tijd een paar kilo verliezen is met een koolhydraatarm dieet weekschema dan ook een fluitje van een cent, zonder dat dit ongezond of onverantwoord zou zijn. Wie wil kan vandaag nog op zoek naar een goed recept en alvast zijn of haar eerste stappen zetten in een koolhydraatarm dieet. Waarschijnlijk zal jij er – net als de rest van Nederland en België – zeker geen spijt van krijgen dat je deze stap gezet hebt.

 

Hieronder alvast een lekker recept voor een koolhydraatarme cakerol. Ideaal als ontbijt. Voordeel is dat je er meerdere dagen van kan genieten!

Bewaren

Gezonde tussendoortjes voor in de klas

Gezonde tussendoortjes voor in de klas

De basisschool is een belangrijke plaats als het aankomt op gezonde en ongezonde eetgewoontes. De overheid wil dan ook dat basisscholen alles op alles zetten om hun leerlingen te leren op een gezonde wijze te gaan eten. Denk daarbij aan het nuttigen van een ontbijt en het nemen van gezonde tussendoortjes.

 

Huidige situatieTurkse pizza

Leerkrachten in het basisonderwijs (die Marjolein en ik allebei in onze vriendenkring hebben) merken het maar al te vaak op: kinderen halen de meest ongezonde tussendoortjes tevoorschijn tijdens het lunchen. Boterkoeken, Mars en Twix, zelfs complete saucijzenbroodjes (zijn die dingen koud echt te eten?!) en Turkse pizza’s komen tevoorschijn.

Gezonde tussendoortjesWaar is de tijd heen dat we nog tevreden waren met een appel en een pakje yoghurtdrink? Waar is de banaan heen? Of de appel? Waar zijn de (ook niet al te gezonde, maar toch betere) Liga-koeken? Die zijn, in het huidige onderwijs, ver te zoeken.

Als we vragen naar de redenen, komen leerkrachten met diverse antwoorden. Fruit is te duur voor ouders. Het kost teveel moeite. Er moeten meerdere lunchboxen gevuld worden. De restjes van gisteravond kunnen nog prima gebruikt worden.

Het mag duidelijk zijn: ouders van tegenwoordig weten niet hoe ongezond het is wat ze hun kinderen allemaal toestoppen onder het mom van gezonde tussendoortjes. Stukken fruit zijn inderdaad duur. Ga maar eens naar de supermarkt en ervaar zelf dat een pakje appels (waar er zes inzitten, omdat ze maar kort houdbaar zijn) een stuk duurder zijn dan tien stroopwafels. Niet gek dus dat ouders in deze tijden van crisis en bezuinigen, het geld niet gebruiken voor tussendoortjes.

 

Lespakketten in het onderwijs

De overheid maakt zich zorgen, want daar is de overheid voor. Er zijn tal van lespakketten ontwikkeld voor scholen om te leren beter te gaan eten. Al dan niet in samenwerking met het Voedingscentrum. Een voorbeeld van die lespakketten is de KlasseLunch in groep 7 en 8. Of Testlab in groep 5 en 6. Beide worden uitgebracht via de Stichting Ik Eet Het Beter. De kinderen worden wegwijs gemaakt in het samenstellen van een gezonde lunch (KlasseLunch) door middel van een interactief lesprogramma. Hier doen de bekende supermarktmanager van Albert Heijn (de heer Van Dalen) en andere bekende Nederlanders aan mee.

De gezonde lunch wordt door Albert Heijn gesponsord en kan met de klas worden genuttigd na het spelen van het spel KlasseLunch.

Ook worden ouders middels lesbrieven op de hoogte gesteld van deze gezonde lunch en kunnen ze hun kinderen helpen, wat in de praktijk helaas nauwelijks gebeurt.

 

Bewegingsonderwijs niet toereikend

“Dan moet er meer gym worden gegeven,” moet een wanhopige staatssecretaris Sander Dekker gedacht hebben. En zoals dat gaat met mensen die geen enkele ervaring hebben met lesgeven (maar wel doen alsof ze er alles van snappen) wordt er dan geopperd om de gymlessen verplicht te verhogen naar minimaal drie uur per dag. Dat dit niet passend is in het huidige lesprogramma schijnt de staatssecretaris niet te begrijpen.

Hoe je het ook wendt of keer, de bewegingslessen zijn ook niet genoeg, als je het de leerkrachten vraagt. Want kinderen die nauwelijks energie hebben, zitten toch liever langs de kant. Het gevolg is dat je klachten krijgt van kinderen, die allerlei kwaaltjes en pijnen ontwikkelen in de wandeling naar de gymzaal. En als ze dan toch het veld op worden gejaagd, komen ze nauwelijks in actie. Over de bok springen redden ze keer op keer niet, in het klimrek vallen ze continu en zichzelf ophijsen aan de touwen is helemaal een gruwel (want wie kan er zoveel gewicht houden?).

Voor leerkrachten een horrorscenario, want probeer die kinderen maar eens aan het gymen te krijgen. En als je ze dan aan het gymen hebt, staan om drie uur de boze vaders en moeders op de stoep, omdat de kinderen toch zo’n buikpijn hebben en persé mee moesten doen met gym.

En dan wil die malle Sander Dekker dat de gymles drie uur gaat duren!

Het mag duidelijk zijn: dat wordt hem niet. Wat dan wel?

 

Gezonde tussendoortjes

Voor de leerkrachten die zich geroepen voelen om iets te doen aan het eetgedrag van hun leerlingen (want leerkrachten hoeven allang geen les meer te geven, maar moeten vooral de falende opvoeding zien te redden), hebben wij een aantal gezonde tussendoortjes bedacht. Lekkere tussendoortjes die je als leerkracht samen met de kinderen kan bereiden. Leuk om tussendoor te doen, maar ook prima als traktatie bij het een of ander.

 

Tosti met ananasTosti met ananas

Een tosti met ham en kaas is niet bijzonder gezond, hoewel deze vaak wordt gemaakt als lunch. Kaas zit vol met koolhydraten en is erg vet. Vervang de kaas door een ananas en je bent een stuk gezonder bezig. Een heerlijke tosti, die ook zonder ham goed te eten is.

Nodig: bruin brood, blikje met ananasschijven, plakjes ham, een tosti-ijzer

 

Muffins met banaan en notenMuffin met bananen en noten

Bananen en noten zijn erg lekker in combinatie. Maak daar een muffin van en je snapt dat kinderen ervan zullen smullen. Maak muffins zoals je ze altijd maakt, maar doe er de banaan en noten doorheen. Giet ze uit en vul eventueel aan met extra eiwit, alvorens ze in de oven te bakken.

Nodig: bananen, noten, basis voor muffins, bakpapier en oven

 

Eierkoeken

Eierkoeken, zelf gemaakt

Eierkoeken maken deel uit van het Sonja Bakker dieet, omdat ze als tussendoortje erg verantwoord zouden zijn. Je kunt ze dan ook heel goed zelf maken met een standaardpak uit de supermarkt. In vrij korte tijd te maken.

Nodig: basispakket voor eierkoeken, bloem, eiwitten, eidooiers

 

Groentechips

BijnaGroentechips elk kind is gek op chips. En dat geldt voor volwassenen niet anders. Maar chips zijn van nature ongezond. Ze worden gemaakt van aardappels (heel veel koolhydraten) en ook nog eens in vet gebakken (nog meer koolhydraten en vet). Dat kan een stuk gezonder met groente als basis. Werkt hetzelfde, alleen snijd je dan de groente in schijfjes en bak je die in de oven af.

Nodig: courgette, wortel (peen), rauwe biet en koolraap

 

Gezond eten begint bij jezelf

Als je leerkracht bent of op een andere manier professioneel bezig bent met kinderen, kun je het verschil maken. Gezond eten begint bij jezelf, of je dit nu fysiek met de kinderen gaat doen of doet door het juiste voorbeeld te geven. Een leerkracht die preekt dat gezond eten goed is, maar in de pauze zelf wel een stroopwafel op eet, brengt zijn eigen woorden niet in de praktijk. Dan is het ook niet gek dat ouders vraagtekens plaatsen bij al die goedbedoelde programma’s van de overheid.

Maar één ding is zeker: gezond eten moet leuk zijn. Leuk om te maken en leuk om te eten. Dan zal het gaan werken.

Bewaren