Koolhydraatarm dieet

Koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet volgen? Maakt het minderen met koolhydraten echt zo’n verschil? Ja, het is aantoonbaar dat een koolhydraatarm dieet heel veel uit kan maken voor mensen die willen afvallen. En een groot voordeel van een koolhydraatarm dieet: het is gratis te volgen. Het enige wat je hoeft te doen is te minderen in koolhydraten.

Een koolhydraatarm dieet is een dieetvorm – of eigenlijk een voedingspatroon – dat het nuttigen van koolhydraten zoveel mogelijk probeert te beperken.

Koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet, wat houdt dat in?

Zo min mogelijk koolhydraten eten. Dat is het enige waar je je bij en koolhydraatarm dieet aan dient te houden. Koolhydraten zijn kunstmatige suikers die in heel veel gerechten en ingrediënten worden gebruikt om meer smaak te geven of om een product langer houdbaar te maken. Koolhydraten zijn geen element waar je lichaam heel veel van nodig heeft. Sterker nog: hoe meer er overblijft, hoe dikker je wordt.

Je zou kunnen stellen dat koolhydraten suikers zijn. Zodra deze suikers niet worden gebruikt door het lichaam, worden ze opgeslagen als vet. Dat betekent dat je dik wordt als je veel meer koolhydraten eet dan dat je verbruikt.

En bij veel mensen is dat aan de orde.

 

Gratis een koolhydraatarm dieet volgen

Het mag duidelijk zijn dat een koolhydraatarm dieet gratis te volgen is. Natuurlijk zijn er betaalde varianten, zoals het Atkins dieet, die gericht zijn op het bannen van koolhydraten. Maar daar betaal je veel geld voor, zonder dat dit nodig is. Door gewoon te leven volgens de regels die bij een koolhydraatarm dieet horen, kom je al heel ver.

Het is zeker mogelijk om, door direct met dit dieet te beginnen, per week 2 tot 4 kilo af te vallen. Zonder dat je daar veel meer voor hoeft te doen, zoals te sporten of meer te bewegen. Door gewoon koolhydraatarm te eten en op zoek te gaan naar koolhydraatarme recepten, kun jij dit dieet volgen.

 

Waar zitten veel koolhydraten in?

Het zal je verbazen waar veel koolhydraten in zitten. Want in veel producten die jij dagelijks op tafel zet, zitten koolhydraten. En dat in grote hoeveelheden. Denk bijvoorbeeld aan brood, gebak en pasta. Maar denk ook aan zoet broodbeleg, zoals chocoladepasta, jam of speculoos. Dit zijn allemaal producten die gebaseerd zijn op veel (kunstmatige) suikers. Ook wortels, aardappelen en knollen (bieten en dergelijken) zitten erg vol met koolhydraten. Verder zitten er veel koolhydraten in verwerkte vleeswaren, chips, zoutjes, sapjes en limonade, graanproducten (rijst, maïs, couscous), crackers, ijs, snoep en chocolade en in losse suiker en honing. Veel van deze producten worden door mensen dagelijks gebruikt, waarmee zij dagelijks een enorme hoeveelheid koolhydraten nuttigen.

 

Waar zitten weinig koolhydraten in?

Gelukkig is de lijst met koolhydraatarme voeding ook uitgebreid. Je vindt weinig koolhydraten in noten, pitten en zaden. Die worden dan ook veel in salades gebruikt om smaak te maken. Gevogelte, ei, vlees en vis zijn voorbeelden van koolhydraatarme producten zolang je ze puur eet en er geen sausjes overheen giet. Ook groenten en fruit zijn doorgaans koolhydraatarm, alleen kan het erg verschillen over welke soort je het hebt. Pas hier dus mee op. Avocado is bijvoorbeeld erg koolhydraatrijk, net als banaan. Natuurlijke oliën kunnen je helpen om te koken en zijn een goede vervanger voor bakboter. Ook kruiden en specerijen bevatten geen tot weinig koolhydraten en dienen als perfecte smaakmaker.

Volg deze ‘leefregels’ en ontdek zelf wat een koolhydraatarm dieet voor jou kan betekenen:

  • Bekijk wat je op een dag eet en tel het aantal koolhydraten. Vervang deze producten door koolhydraatarme producten.
  • Ga op zoek naar een aantal recepten zonder koolhydraten of met weinig koolhydraten. Zoek recepten uit die je makkelijk kan bereiden en lekker zijn.
  • Koop in de supermarkt de ingrediënten en zorg dat ze zo natuurlijk en laag in koolhydraten mogelijk zijn.

 

Onderzoek

Onlangs heeft een onderzoek plaatsgevonden tussen een groep van 200 mensen die een gewoon dieet volgden (zoals een Weight Watchers dieet of het Weight Care dieet, het Atkins of het Dukan dieet) en een groep van 150 mensen die gewoon koolhydraatarm gingen eten, en geen dieet volgden. De resultaten zijn verbluffend.

Onderzoek naar koolhydraatarm eten
De mensen die minderden met koolhydraten hadden na 10 weken geen overgewicht meer. Ze behaalden in twee en een halve maand hun streefgewicht. Mensen die een dieet volgden, bleven na een kilo of 6 steken en schommelden enorm. Dit herken je misschien van jezelf. Waarom lukt het maar niet om die laatste kilo’s te verbranden?

Het antwoord is simpel: omdat veel diëten je nog gewoon toestaan om koolhydraten te eten!

Voordelen van een koolhydraatarm dieet ten opzichte van een ander dieet:

  • Een koolhyraatarm dieet is helemaal gratis;
  • Je hebt zelf in de hand wat je eet, wanneer je dat eet en hoe je dat bereidt;
  • De enige voorwaarde is dat je weinig koolhydraten nuttigt en op zoek gaat naar alternatieven;
  • Een betaald dieet laat je schommelen met je gewicht en veel mensen raken zo gedemotiveerd en komen weer aan (wat in de grafiek duidelijk te zien is).

 

Afvallen met koolhydraatarme recepten

Afvallen met koolhydraatarme recepten dus. Het internet staat er vol mee, maar daar willen we je voor waarschuwen. Het internet is geen heilig middel en er staan heel veel gerechten tussen die koolhydraatarm lijken, maar het niet zijn. Onbewust sluipen er – om smaak te maken – toch weer koolhydraten bij. Wil je helemaal op save spelen en goed gaan afvallen met een koolhydraatarme recepten? Dan kun je voor een klein bedrag het 7 X 7 Aslanken Receptenboek van Jasper Alblas in huis halen. Dit is een sterk boek met heerlijke recepten. Zo voorzie je in iedere dag een lekkere koolhydraatarme maaltijd, waar je je hand niet voor om hoeft te draaien en weet je 100% zeker dat je goed bezig bent.

Jasper Alblas is expert op het gebied van koolhydraten en het minderen ervan. Hij geeft je dan ook keihard de garantie dat je af zal gaan vallen met zijn recepten. Lukt dat niet? Dan mag je het hem laten weten en krijg je je geld terug.

Lees ook: Wint een koolhydraatarm dieet het van een eiwitdieet?

Bewaren

Wint een koolhydraatarm dieet het van een eiwitdieet?

De ervaringen met een koolhydraatarm dieet zijn zo goed, dat je je serieus af kan vragen of het koolhydraatarm dieet wellicht beter is dan het eiwitdieet. Maar om eerlijk te zijn zit er niet heel veel verschil in beide diëten.

Dus ergens kun je stellen dat het succes van beide diëten gelijk is. Hoe dat precies zit, leggen we graag aan je uit.

 

Koolhydraatarm dieet: definitie

Wat is een koolhydraatarm dieet? Een koolhydraatarm dieet gaat uit van de kracht van weinig koolhydraten in je voeding. Daarmee wordt NIET bedoeld dat je helemaal GEEN KOOLHYDRATEN meer moet eten. Het gaat er juist om dat je zelf een goede balans kunt vinden tussen de complexe en de enkelvoudige koolhydraten.

  • Complexe koolhydraten staan bekend als de “goede koolhydraten”. Het zijn koolhydraten die van nature in voeding zitten en die je energie leveren door de dag heen, zonder dat die energie als vetmassa wordt opgeslagen.
  • Enkelvoudige koolhydraten staan bekend als de “slechte koolhydraten”. Het zijn deze koolhydraten die aan voeding worden toegevoegd (vaak suikers) en die je weinig energie geven (op een kort piekmoment na) en vervolgens als lichaamsgewicht worden opgeslagen.

Een koolhydraatarm dieet gaat dus uit van recepten en gerechten die een minimale inname van enkelvoudige koolhydraten en een gezonde inname van complexe koolhydraten nastreven.

Koolhydraatarm dieet producten

Waarom is dit zo’n goed idee?

Simpel, omdat je er door alleen te eten en drinken al 2 kilo per week mee kan verliezen. 2 kilo gewicht verliezen door alleen anders te eten en te drinken! Dat is wat mensen in deze tijd willen. Ze hebben geen zin in ingewikkelde diëten waarbij je af moet wegen wat je mag eten, waarbij je punten moet tellen en per gerecht af moet vragen of je het wel of niet mag eten.

Mensen willen vandaag de dag bij de hand genomen worden en door een dieet heen gegidst worden.

Een koolhydraatarm dieet kan dat bieden. In principe heb je aan een goed receptenboek al genoeg! Kook en eet deze gerechten en de rest gebeurt vanzelf.

Doordat je veel minder schadelijke stoffen binnenkrijgt, zal je een stuk fitter worden en krijg je ook voldoende energie om te gaan bewegen. Nu moet je er nog niet aan denken, maar als je straks lekker aan een koolhydraatarm dieet zit, wil je ineens weer gaan sporten en bewegen waar je maar kan. Daardoor val je nóg meer af.

 

Een “easy” dieet

Het is dus duidelijk dat een koolhydraatarm dieet een makkelijk te volgen dieet is. Iedereen kan het volgen. En naast dat je erdoor kan afvallen, helpt het je ook gezondere keuzes te maken. Je wordt fitter, krijgt meer energie en zal veel gelukkiger in het leven staan.

Het mooie is dat je voor een koolhydraatarm dieet geen duur dieetboek aan hoeft te schaffen, een lidmaatschap moet nemen op een dieet of per sé producten van een bepaald dieetmerk moet kopen. Het volgen van een koolhydraatarm dieet weekschema of een dieetmenu is meer dan voldoende. Je kan al heel mooie plannen digitaal vinden en voor een beetje geld heb je ook een professioneel kookboek in handen. Eenmalige investering die je vele kilo’s zal schelen.

Koolhydraatarm dieet weekschema

Dit makkelijke dieet is dus erg geliefd onder afvallend Nederland en België. Maar hoe zit dat nu met het eiwitdieet?

 

Het eiwitdieet is nog altijd in

Het eiwitdieet doet nog altijd serieus mee. Waar je jarenlang eigenlijk vooral het eiwitdieet hoorde noemen, hoor je nu voornamelijk een koolhydraatarm dieet. Maar het eiwitdieet is niet uit de gratie en doet gewoon mee.

Er is namelijk heel veel overlap tussen een koolhydraatarm dieet en een eiwitdieet. Want waar je koolhydraten laat staan eet je meer eiwitten. De hoofdmaaltijden bestaan uit vlees, kip, vis en groenten en fruit. Je kan dit aanvullen met bepaalde soorten zuivel, noten en zaden. Precies zoals het bij een eiwitrijk dieet ook gaat.

Maar er is wel een verschuiving te zien en dat heeft waarschijnlijk te maken met het doel. Lange tijd was het doel van een eiwitdieet vooral afvallen, maar tegenwoordig is het ook een kwestie van spiermassa kweken. Eiwitten zorgen namelijk voor de aanmaak van spiermassa.

Eiwitdieet meer voor sporters

 

Dieet voor sporters

Wat dat betreft is het eiwitdieet vandaag de dag meer een dieet voor fanatieke sporters en bodybuilders, die graag spiermassa kweken. Zij sporten veel en gevarieerd en hebben daar een dieet op afgestemd. Dit dieet is vaak eiwitrijk en bevat veel vis en kip. Aangevuld met noten en zaden. Wie zich aan zo’n dieet zet, is vooral bezig met droogtrainen en het laten verdwijnen van vetmassa. Spiermassa wordt in grote hoeveelheden aangemaakt. Het doel van zo iemand is dus niet om lichter te worden, want spieren zijn zwaarder dan vet.

Een eiwitdieet heeft dus minder het doel van afvallen, zoals een koolhydraatarm dieet niet bedoeld is om spiermassa aan te maken.

 

Aan een koolhydraatarm dieet

Het koolhydraatarme dieet is erg geliefd onder mensen die snel willen afvallen en daar niet veel inspanning voor wensen te doen. In korte tijd een paar kilo verliezen is met een koolhydraatarm dieet weekschema dan ook een fluitje van een cent, zonder dat dit ongezond of onverantwoord zou zijn. Wie wil kan vandaag nog op zoek naar een goed recept en alvast zijn of haar eerste stappen zetten in een koolhydraatarm dieet. Waarschijnlijk zal jij er – net als de rest van Nederland en België – zeker geen spijt van krijgen dat je deze stap gezet hebt.

 

Hieronder alvast een lekker recept voor een koolhydraatarme cakerol. Ideaal als ontbijt. Voordeel is dat je er meerdere dagen van kan genieten!

Bewaren